AASTATEKS 2011-2013
Friedebert Tuglase nimelise Ahja Keskkooli arengukava 2011-2013 on dokument, mis määratleb kooli arendustegevuse põhisuunad ning eesmärkide saavutamiseks kavandatavad tegevused. Antud arengukava koostamisel on arvestatud kehtivat Ahja valla arengukava ning Ahja aleviku arengukava aastateks 2010-2020, samuti Friedebert Tuglase nimelise Ahja Keskkooli senist arengukava tööversiooni.
Antud arengukava on koostatud kolmeks aastaks. Koostamise protsessis osalesid õpetajad, õpilased, kooli juhtkond, hoolekogu liikmed, valla ja kogukonna esindajad. Kaardistati hetkeolukord, määratleti erinevate valdkondade tõenäolised arengutrendid ning sõnastati eesmärgid ning tegevused eesmärkide saavutamiseks kolme aasta lõikes koos võimaliku maksumuse ja vastutajaga. Lähtuti põhimõttest, et kooli arengu keskpunktiks on õpilane. Kuna õpikeskkonna oluliseks kujundajaks on õpetaja ning koolikeskkond, siis arengukava koostamisel vaadeldi kogu kooli arengut tervikuna. Arengukava koostamise aluseks on kooli sisehindamise aruanne õppeaastate 2007/2008 kuni 2009/2010 kohta ja ÕKVA koolituselt saadud tagasiside aruanded.
Arengukava I osas antakse ülevaade kooli iseloomustavatest teguritest, tuuakse välja kooli visioon ja missioon ning sõnastatakse kooli väärtused. Arengukava II osas kirjeldatakse eraldi Ahja Keskkooli arengukava viit erinevat valdkonda:1) eestvedamine ja juhtimine; 2) personalijuhtimine; 3) koostöö huvigruppidega; 4) ressursside juhtimine; ja 5) õppe- ja kasvatusprotsess.
Friedebert Tuglase nim Ahja Keskkooli (edaspidi Ahja Keskkool) arengukava aastateks 2009-2011 on kooli arengut ja rahastamist suunav dokument, mis määrab kooliarenduse põhisuunad, valdkonnad ja tegevuskava kolmeks aastaks ning arengukava uuendamise korra.
Arengukava lähtub haridust puudutavatest õigusaktidest, kooli põhimäärusest ning kehtivast Ahja valla ning Ahja aleviku arengukavast. Õppetöös lähtutakse kooli õppekavast, mis on kooskõlas kehtiva riikliku õppekavaga.
Ahja Keskkool on munitsipaalkool, mis töötab ühes vahetuses päevakoolina ning on Ahja valla ainuke keskharidust andev õppeasutus. 2010/ 2011. õppeaastal on Ahja Keskkoolis seisuga 01.09.2010 111õpilast ja 11 klassikomplekti, neist 1.-2. klass on liitklass ning lisaks lihtsustatud õppekavaga liitklass (LÕK). Keskkooli õppesuund on meedia ja inglise keel. Tugiõpet aitavad teostada lisaks aineõpetajatele parandusõppe õpetajad, eripedagoog ja pikapäevarühma õpetaja.
Visioon: Ahja Keskkool on traditsioonidele toetuv, haridust, loodust ning tervist väärtustav kool.
Missioon: Ahja Keskkool on kool, kus õpilasel on võimalik kujuneda elus edukalt toimetulevaks isiksuseks, õppida võimetekohaselt, olla traditsioone hoidev ahjakas.
Põhiväärtused:
Põhiväärtused on kokku lepitud väärtused, millele toetub kool oma väärtushinnangutes ning mille täitmisele aitab kaasa kogu kool.
Ahja Keskkooli iseloomustab õpilaste arvu pidev vähenemine, mis tuleneb elanikkonna vananemisest, vähenevast loomulikust ja mehhaanilisest iibest ning töökohtade kadumisest. Kolme aasta lõikes on õpilaste arv vähenenud, Ahja Keskkoolis õppis
2007/2008 –149 õpilast
2008/2009 – 134 õpilast
2009/2010 – 122 õpilast
Prognooside kohaselt jätkub õpilaste arvu kahanemine ka järgnevatel õppeaastatel.
Lisaks õppetööle pakub kool erinevaid enesearendamise ja vaba aja veetmise võimalusi. Edukas koostöö toimub Ahja spordihoone, kultuurimaja, raamatukogu ja noortekeskusega. Lisaks pakub kool õpilastele võimalust osaleda erinevates (tasuta) huviringides.
Kooliarendus on esitatud tegevusvaldkondadena. Tegevusvaldkonnad on
grupeeritud vastavalt sisehindamise kriteeriumidele:
Arengukava koostamise protsess algas valdkondade kirjeldamisega. Kooli hetkeolukorra kirjeldamisest võttis osa Ahja Keskkooli personal. Hetkeseisu kaardistades on välja toodud nii positiivsed kui ka negatiivsed arengud. Hetkeseisust ja tulevikuvisioonist on välja kasvanud iga valdkonna eesmärgid, eesmärkidest omakorda tuleneb tegevuskava. Tegevuskava koosneb sammude kirjeldustest, mida tuleks teha, et eesmärkideni jõuda. Kõik planeeritavad tegevused on esitatud momendil reaalsena tunduvas ajakavas. Kuna valdkonnad pole oma mahult ja teostuselt võrdsed, siis pole ka lõppeesmärgini jõudmine üheaegne. On ülesandeid, mille lahendamine tundub olevat reaalne ühe aastaga, samas planeeritakse teatud lahendusi mitme aasta taha.
Arengukava käsitletakse kui dokumenti, mis on suunatud organisatsioonile ja sellest johtuvalt on ka vastutajad antud mitte nimeliselt, vaid ametist lähtuvalt. Tegevuskavas on püütud prognoosida ka rahalisi kulutusi, kuid samas on konkreetseid maksumusi raske ette näha. Seetõttu on lahter maksumus sageli ka täitmata.
Ahja Keskkooli eestvedamise aluseks on selgelt ja arusaadavalt sõnastatud põhiväärtused, mis kajastuvad organisatsiooni missioonis, visioonis ja eesmärkides. Strateegilist juhtimist iseloomustab kooli sisehindamise süsteem. Ahja Keskkoolis on olemas sisehindamise läbiviimise kord, mis reguleerib sisehindamise läbiviimist. Sisehindamissüsteem aitab tagada kooli järjepidevat arengut lähtuvalt eesmärkidest.
Tugevused | Nõrkused |
|
Koostöö huvigruppidega vajab parandamist. |
Võimalused |
Ohud |
|
|
Valdkonna analüüsi tulemusena püstitati alljärgnevad eesmärgid:
Eesmärkide saavutamiseks lepiti kokku järgmised tegevused:
Jrk | Tegevus | Aasta | Maksumus | Vastutaja |
1 | Sisehindamissüsteemi täiustamine lähtuvalt sisehindamisaruande tagasisideraportist ja selle teostamine | 2011 | 640 € | Õppealajuhataja |
2 | 010/2011, 2011/2012 ja 2012/2013 õppeaastate andmete fikseerimine lähtuvalt muudetud sisehindamissüsteemist |
2011 | Juhtkond | |
3 | Eelarve koostamine ja täitmise jälgimine struktuuriüksuste kaupa | 2011 | Direktor | |
4 | Probleemide juhtimise hierarhia täiustamine | 2011 | Juhtkond | |
5 | Mitmetasandilisuse ja laiapõhjalisuse täiustamine juhtimises | 2011-2012 | Juhtkond | |
6 | Süsteemse info edastamine kooli koduleheküljel, koolilehes ja valla ajalehes | 2011-2013 | Huvijuht, infojuht | |
7 | RÕK-st lähtuva kooli õppekava koostamine | 2011-2013 | Juhtkond ja õpetajad |
Personalijuhtimine on tegevuste süsteem, mis tagab selle, et Ahja Keskkoolis on motiveeritud, arenemisvõimeline, kompetentne ja püsiv kaader. Käesoleval õppeaastal töötab Ahja Keskkoolis 24 pedagoogi, neist vanempedagooge 2, pedagooge 18 ning noorempedagooge 4. Teenindava personali suuruseks on 11 inimest.
Tugevused | Nõrkused |
|
|
Võimalused |
Ohud |
|
|
Analüüsi tulemusena püstitati alljärgnevad eesmärgid:
Eesmärkide saavutamiseks lepiti kokku järgmised tegevused:
Jrk | Tegevus | Aasta | Maksumus | Vastutaja |
1 | Töövestluste läbiviimise tugimaterjalide koostamine | 2011-2012 | Direktor | |
2 | Mentorluse edasiarendamine: | 2011-2013 | Õppealajuhataja | |
3 | Värbamisstrateegia väljatöötamine | 2011-2012 | Direktor | |
4 | Motivatsioonisüsteemi täiustamine | 2011-2013 | 200 € | Juhtkond |
5 | Dokumentatsiooni täiustamine lähtudes andmekaitsesüsteemist, selle tutvustamine | 2011-2013 | 200 € | Direktor |
6 | Dokumendiregistri tööle rakendamine | 2011-2012 | Infojuht ja sekretär | |
7 | Muudatused personali koormustes | 2011-2012 | 3500 € | Direktor |
8 | Sisehindamisaruannete täiustamine ja personali kaasamine | 2011-2013 | Juhtkond | |
9 | Tunni efektiivsuse tõstmine | 2011-2013 | Juhtkond |
Ressursside õige juhtimine tagab igapäevasteks tegevusteks ning õppeasutuse pikaajaliste eesmärkide elluviimiseks vajalike ressursside olemasolu ning nende otstarbeka ning säästliku kasutamise. Analüüsiti Ahja Keskkooli ressursside juhtimise tugevusi, nõrkusi, ohtusid ja võimalusi. Tulemused on esitatud alljärgnevas tabelis:
Tugevused | Nõrkused |
|
|
Võimalused |
Ohud |
|
|
Analüüsi tulemusena püstitati alljärgnevad eesmärgid:
Eesmärkide saavutamiseks lepiti kokku järgmised tegevused:
Jrk | Tegevus | Aasta | Maksumus | Vastutaja |
1 | Vajadustele vastava ja arengukavaga kooskõlas oleva eelarve koostamine | 2011 | Direktor | |
2 | Koolimaja soojustus | 2011-2013 | 25 000 € | Direktor ja majandusalajuhataja |
3 | Õuesõppe klassi rajamine | 2011-2013 | 1000 € | Majandusalajuhataja |
4 | Elektroonilise dokumendiregistri käivitamine | 2011 | Infojuht ja sekretär | |
5 | Ainekabinettide rajamine | 2011-2013 | 2000 € | Direktor ja majandusalajuhataja |
6 | Aktiivsem projektides osalemine | 2011-2013 | 4000 € | Aineõpetajad |
7 | Kooli kodulehe kaasajastamine | 2011-2013 | Infojuht | |
8 | Eelarve planeerimine kooskõlas uue arengu- ja õppekavaga | 2011-2013 | Juhtkond | |
9 | Kulude ning kokkuhoiu- võimaluste analüüs | 2011-2013 | Majandusalajuhataja |
Kooli põhiprotsessiks on õppe- ja kasvatusprotsess, mille põhisisuks on õpilase areng ja selle toetamine. Selle valdkonna üldised suunad annab riiklik õppekava ja selle alusel koostatud kooli õppekava. Käesolevas arengukavas vaadeldakse valdkondi lähtuvalt sisehindamise kriteeriumitest ning tulemustest. Arengukava eesmärgid ning eesmärkide saavutamiseks planeeritud tegevused koostati toetudes läbiviidud SWOT analüüsile
Tugevused | Nõrkused |
|
|
Võimalused |
Ohud |
|
|
Analüüsi tulemusena püstitati alljärgnevad eesmärgid:
Eesmärkide elluviimiseks koostati tegevuskava:
Jrk | Tegevus | Aasta | Maksumus | Vastutaja |
1 | Vajadustele vastava ja arengukavaga kooskõlas oleva eelarve koostamine | 2011 | Direktor | |
2 | Koolimaja soojustus | 2011-2013 | 25 000 € | Direktor ja majandusalajuhataja |
3 | Õuesõppe klassi rajamine | 2011-2013 | 1000 € | Majandusalajuhataja |
4 | Elektroonilise dokumendiregistri käivitamine | 2011 | Infojuht ja sekretär | |
5 | Ainekabinettide rajamine | 2011-2013 | 2000 € | Direktor ja majandusalajuhataja |
6 | Aktiivsem projektides osalemine | 2011-2013 | 4000 € | Aineõpetajad |
7 | Kooli kodulehe kaasajastamine | 2011-2013 | Infojuht | |
8 | Eelarve planeerimine kooskõlas uue arengu- ja õppekavaga | 2011-2013 | Juhtkond | |
9 | Kulude ning kokkuhoiu- võimaluste analüüs | 2011-2013 | Majandusalajuhataja |
Asutuse spetsiifikast tulenevalt moodustavad peamised huvigrupid õpilased, lapsevanemad, hoolekogu, õpetajad ja KOV. Huvigruppide alla kuuluvad samuti isikud ja organisatsioonid, kes on huvitatud Friedebert Tuglase nim. Ahja Keskkooli tegevusest või on sellest mõjutatud: õpilasomavalitsus, raamatukogu, spordihoone, huviringid, kooli personal, vilistlased, lasteaed, kohalik kogukond, toetajad, MTÜd, naaber- ja sõpruskoolid, kooliarst, hambaarst, erinevad spetsialistid, valla allasutused (noortekeskus, kultuurimaja, valla raamatukogu) jne. Üldine koostöö huvigruppidega on planeeritud kooli üldtööplaanis.
Teised lähemad partnerid on:
valla MTÜd, RMK, piirkonna ettevõtted, maakonna huvikoolid, maakonna noorsoopolitsei, valla konstaabel ja sotsiaaltöötaja, kooliarst, hambaarst, kauplus Illimar, maakonna koolid, Urjala Keskkool Soomes ja Lielvarde keskkool Lätis, teatrid, Põlvamaa Õppenõustamiskeskus, lastepsühholoogid ja eripedagoogilised nõustajad (Tartu TÜ Kliinikum), teised tervistedendavad koolid.
Lepingupartnerid:
Koolitööde AS eKool, Miksike, kirjastused Koolibri, Avita, TEA, Ahja Soojus ME (soojavarustus), Elion (telefon, internet), Jaanika Spordikool, Fiider (valvesignalisatsioon), Eltam (elektrikäidutööd), AS Asko Liinid (õpilaste kooli- ja kojuvedu). Täiendkoolituse peamised partnerid on SA Tiigrihüpe ja OÜ Logoserv.
Arengukava eesmärgid ning eesmärkide saavutamiseks planeeritud tegevused koostati toetudes läbiviidud SWOT analüüsile
Tugevused | Nõrkused |
|
|
Võimalused |
Ohud |
|
|
Analüüsi tulemusena püstitati alljärgnevad eesmärgid:
Eesmärkide elluviimiseks kavandatud tegevused:
Jrk | Tegevus | Aasta | Maksumus | Vastutaja |
1 | Koolitusplaani koostamine lastevanematele ja personalile | 2011-2013 | Õppealajuhataja | |
2 | Elektroonse tagasisidesüsteemi loomine, küsitluste läbiviimine huvigruppide seas | 2012 | Õppealajuhataja ja infojuht | |
3 | Koostöö edendamine volikoguga nii, etvähemalt üks kooli töötaja kuulub valla haridus- sotsiaal- ja kultuurikomisjoni | Pidev | Direktor | |
4 | Koolielu kajastamine erinevate info- ja meediakanalite kaudu. | Pidev | 500 € | Õpetajad, direktsioon, infojuht |
5 | Erinevate koostöövormide leidmine, huvigruppide kaasamine koolielus. | Pidev | 500 € | Direktsioon |
6 | Infovahetuse parandamine, kooli kodulehe kaasajastamine, GoogleDocsi kasutuselevõtmine. | 2011-2012 | Infojuht ja direktor |
Arengukava täitmist analüüsitakse ja kava täiendatakse igal aastal Friedebert Tuglase nim. Ahja Keskkooli õppenõukogus ja hoolekogus.
Arengukava kuulub muutmisele seoses:
Järgneva perioodi arengukava koostamine toimub tuginedes eelneva perioodi analüüsile. Arengukava kiidab heaks õppenõukogu, hoolekogu ning seejärel kinnitab Ahja valla volikogu.